لذت کتاب

ششمین نشست صمیمی «لذت کتاب» با محوریت کتاب «هستی» نوشته «فرهاد حسن زاده» در کتابخانه امام علی(ع) شهر یزد برگزار گردید. جمع بندی مطالب کتابداران و همکاران حاضر در این نشست را به شرح زیر به اطلاع می‌رساند.

خلاصه داستان هستی:

«هستی» داستان دختر نوجوانی‌ است که دوست دارد کارهای پسرانه بکند. با شروع جنگ و مهاجرت آنها به ماهشهر و اتفاقاتی که سر راه هستی و خانواده‌اش قرار می‌گیرد، نگاه هستی به آدم‌ها و محیط اطرافش عوض می‌شود. او به مدد قرارگیری در یک موقعیت ناخواسته، پوست می‌اندازد و بزرگ می‌شود و با پدرش رابطه عاطفی جدیدی در پیش می‌گیرد.

نگاهی به داستان:

داستان «هستی» داستانی شیرین، روان و ساده است که ویژه نوجوانان و جوانان به نگارش درآمده است. در وهله اول، جذابیت طرح جلد هنرمندانه کتاب، مخاطب و به خصوص نوجوانان را به سمت کتاب سوق می‌دهد.

داستان «هستی» در بستر جنگ و دفاع مقدس روایت می‌شود و از آنجا که آشنایی نوجوانان با دفاع مقدس از طریق کتاب‌ها و داستان‌های نوشته شده در این زمینه است، حساسیت الگوی نشان دادن این دوره تاریخی و حماسی کشور برای نوجوانان بالا می‌رود.

«فرهاد حسن‌زاده» به عنوان نویسنده‌ای که خود طعم جنگ و بمباران و آوارگی را چشیده است، به خوبی توانسته تصاویر واقع‌گرایانه‌ای از جنگ به خواننده بدهد. و البته در روایت داستان به این نکته دقت کرده که با وارد کردن حوادث طنزآمیز، از تلخی جنگ و دل‌زدگی از دفاع مقدس برای مخاطب نوجوان بکاهد. چرا که نمی‌توان کام یک نوجوان را مانند بزرگسالان درباره جنگ و غم‌های دفاع مقدس، تلخ کرد. بنابراین، وجود لایه‌های طنز در داستان، از ویژگی‌های مثبت کتاب قلمداد می‌شود.

شخصیت‌پردازی قوی و خوب نویسنده در داستان، مخاطب را پای کتاب می‌نشاند. یک نوجوان می‌تواند به خوبی با شخصیت هستی ارتباط برقرار کند و با او در داستان همراه شود. استفاده از گویش و لهجه آبادانی در داستان نیز به شیرینی داستان افزوده است، اگرچه شاید برخی اصطلاحات و واژه‌ها برای یک نوجوان نامفهوم باشد، اما در مجموع لهجه به اصالت داستان و واقع گرایی آن کمک کرده است.

همچنین، صراحت زبان و صمیمیت گفتگوها موجب ارتباط بیشتر مخاطب با داستان شده است.

نکته قابل توجه اینکه شاید برای برخی از خوانندگان، صفحات ابتدایی کتاب کشش لازم را نداشته باشد، اما ادامه داستان با حوادث پی در پی و گفتگوهای صریح و مشاجرات پدر هستی با دخترش و... جذابیت خود را نشان می‌دهد.

در مجموع داستان «هستی» داستانی زیبا و جذاب برای مخاطبان نوجوان، جوان و حتی بزرگسال- که به داستان‌های شخصیت‌محور، حادثه‌ای و تلخ و شیرین علاقه دارند- به نظر می‌رسد. 

هم‌چنین جمع‌بندی ششمین نشست «لذت کتاب» بر قابل اعتماد بودن کلیه داستان‌های «فرهاد حسن‌زاده» و معرفی آنها به مخاطبان نوجوان است.

نظرات  (۱)

  • فرهاد حسن زاده
  • سپاس از شما به خاطر نقد رمان هستی. امیدوارم در سهیم کردن لذت خواندن به مردمی که دغدغه‌های فرهنگی‌شان رنگ باخته موفق باشید.
    پاسخ:
    درود بر شما آقای حسن زاده عزیز. ما همچنان سرمست از حضور تلفنی شما در نشست مان هستیم. قسمت باشد ان شاالله حضور گرم‌تان را در یزد و جمع صمیمی خود درک کنیم. در پناه حق باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی