لذت کتاب

هشتمین نشست صمیمی لذت کتاب روز پنجشنبه 3 دی ماه در کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد و کتاب «روزی که تقدیرم را نوشتی» نوشته زهرا ژیان اول مورد نقد و بررسی کتابداران یزدی قرار گرفت. جمع بندی نظر حاضران به شرح زیر ارائه می‌گردد:

خلاصه داستان:

«ثریا» کودکی است که پدر و مادرش معتاد هستند و خانه‌شان محل رفت و آمد معتادان است. در یکی از شب‌نشینی‌ها، مرد پولداری به نام «علی‌خان» عاشق ثریا می‌شود و با رضایت پدر و مادر، ثریا به ازدواج خان در می‌آید. ثریا در عالم کودکی خود، خیال می‌کند خان او را به فرزندی برده است و احساس پدری نسبت به او دارد. اما بعد از مدتی متوجه ماجرا می‌شود و زندگی جدیدی را با خان آغار می‌کند. زندگی او با حوادث و فراز و نشیب‌های فراوان و تکان‌دهنده‌ای همراه می‌شود و در نهایت تقدیری متفاوت برایش رقم می‌خورد.

نگاهی به داستان:

«روزی که تقدیرم را نوشتی» اولین داستان منتشر شده از زهرا ژیان‌اول است که اواسط سال 94 منتشر شده است. تکیه نویسنده در داستان، بر معضلات اجتماعی و آسیب‌هایی است که متوجه زنان و دختران جوان می‌شود. اعتیاد، پول‌پرستی، سوءظن، اغفال، افتادن در دام شیادان و... از جمله مسائلی است که به نوعی در داستان به آن پرداخته می‌شود. نویسنده در نشان دادن ضعف و قدرت یک زن کوشش کرده و زن‌های داستان او به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای غفلت‌زده هستند و پیرو هوای نفس خود، و عده‌ای نیز با ایمان و قوی به نیروی وجودی خویش.

داستان کشش خوبی دارد و کتاب را در دست خواننده نگه می‌دارد، اما از منظر فنون داستان‌پردازی دچار ضعف‌های آشکاری است. حوادث مهم داستان بدون پیش‌زمینه و تقریباً خالی از منطق داستانی رخ می‌دهد و پذیرش آن برای مخاطب سخت می‌نماید.

خروج نویسنده از فضای داستان و لحن مستقیم او در موعظه و نصیحت‌ کردن خواننده، اشکال دیگر داستان است که به خصوص در فصل آخر نمود بیشتری دارد. پایان‌بندی داستان نیز می‌توانست قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد که البته اولین اثر منتشر شده هر نویسنده‌ای می‌تواند چنین ضعف‌هایی را نیز به همراه داشته باشد.

در مجموع داستان «روزی که تقدیرم را نوشتی» داستانی ساده و مناسب برای مخاطب جوان و بزرگسالان به نظر می‌رسد که در ابتدای راه داستان‌خوانی هستند و به داستان‌های ایرانی علاقه دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی